3 mars 2014

Ahhh! Mensvärken har lättat.

Vilken skön känsla. Vilken fantastisk känsla!

När mensvärken släpper och man riktigt känner hur den liksom tynar bort och man känner sig normal igen. Energin kommer tillbaka. Mitt vanliga goa humör kommer tillbaka. Och matlusten! Jag har ätit fyra rostade mackor och lite choklad med nötter på hela helgen. Gissa om jag är hungrig nu? Som en varg!

Men det här var den värsta mensvärk jag varit med om. Det var så illa att jag inte hade en aning om att det var just mensvärk. Jag trodde först att jag ätit något dåligt så jag ringde mamma och frågade om hon också hade ont i magen. Vi käkade nämligen varma mackor i fredags när vi tittade på Let´s Dance och hade fredagsmys tillsammans. Men hon mådde hur bra som helst så det var inte det som var problemet.

Hur mådde jag då? Pyton!

Värk i hela magen stor som en fotboll och jag visste inte om jag skulle skita eller spy. Jo, jag provade bägge delar men det kom inte ut något i någon ände. Kramp liksom. Mådde illa, riktigt illa. Jag kallsvettades. Kunde inte sova för att det värkte så förbannat.
- Ta ett piller, sa någon. Javisst! men... Mot vaddå? Allmänt illamående med kramp i magen? Nää... jag är skeptisk mot piller och äter gärna INTE något. Korkat ibland jovisst, men jag tänker alltid att det går över. Skyll mig själv.



Hade jag tänkt ett varv till så kunde jag förstås ringt 1177 och fått hjälp men inte tänkte jag så långt inte. Men nu vet jag till nästa gång för sån här otäck mensvärk vill jag inte vara med om fler gånger även om det förmodligen blir likadant nästa gång. Men då vet jag vad jag ska göra. Ring en vän! Eller sjukvårdsupplysningen och få råd om vilket eventuella piller jag kan ta mot eländet.

Så, ett tips! Fråga om råd när du har mensvärk från helvetet så du får hjälp för hjälp finns det att få. Var inte blyg eller rädd. Det finns inga dumma frågor. Det är bara dumt att INTE fråga.

1 kommentar:

  1. Nja, jag skulle nog inte hålla med om att det finns hjälp att få. Ipren och en klapp på axeln, inte så hjälpsamt.

    SvaraRadera

Hjärtligt Tack för ditt inlägg, din roliga historia och din spontana kommentar.

Välkommen tillbaka för mer kul att läsa och titta på!

// Majsan