13 januari 2010

Mensslang. Eller Mens med andra ord.

Vad kallar du din mens?

Jag hittade en lista där jag faktiskt hittade namnet till den här bloggen i en gammal Amelia. Oops! Avslöjad!? Men det var mammas tidning och jag bara bläddrade i den i brist på annat.

Det fanns många roliga namn på en... Kär? Trogen? Hatad? Gammal? Vän? Eller vad man nu ska kalla sin månatliga blödning för något.

Så... Mens med andra ord. Här är några uttryck:

-> Ryska Snuvan
Varför då kan man undra? Vet du var det kommer ifrån får du gärna vidareutveckla och berätta för mig som inte vet. Har det något med rödbetor att göra? Jag tänker Borstj. Eller hur det nu stavas...

-> Lingonveckan
En klassiker. Rött som lingon. Kräver inte så mycket mer förklaring. Jag fattar!

-> Montan
Jo, det var vad mensen kallades när jag gick i plugget.

-> Perioden
En enkel förkortning av den återkommande, menstruella perioden.

-> Måndagg
Va fint! Det låter nästan romantiskt. Lite häxlikt och mytomspunnet. Ska utforska det närmare... Namnet alltså.

-> Niagarafallet
När blev det rött? Men det är klart. Ibland forsar det brutalt så jag ser ju kopplingen.

-> Indianer på Krigsstigen
Öh...?? Humörsvängningar? PMS? Förslag?

-> Tant Röd
Hälsar på i grottan. Vare sig vi vill eller inte så knackar hon på med jämna mellanrum eller helt oväntade besök!

-> Kommunistveckan
Kan den här ha något samband med Ryska Snuvan? Eller de arga indianerna?

-> Majsan
Det låter så gulligt! Här är Majsan! Skulle lika gärna kunna vara en liten, söt kattunge. Eller som mig!

Listan fortsätter i morgon. Den var ganska lång! Och rolig. Har du nån kommentar på något namn eller fler roliga namn? Berätta!

Majsan signar over and out för idag.

Have a Happy Period! ;-)

4 kommentarer:

  1. Sylt i vecket :P

    SvaraRadera
  2. Indianerna är ju röda så ja.. man kan säga Indianer i vassen, också ^^

    SvaraRadera
  3. Hej! Vet inte hur aktiv denna sida är längre, men jag hoppas den är det! Jag heter Åsa Wistedt och jobbar på Sveriges Radio med ett program som heter Karlavagnen i P4 och ikväll (21 oktober) ska det handla om mens. Jag skulle gärna vilja få tag på dig Majsan. Mejla till asa.wistedt@sverigesradio.se

    SvaraRadera

Hjärtligt Tack för ditt inlägg, din roliga historia och din spontana kommentar.

Välkommen tillbaka för mer kul att läsa och titta på!

// Majsan